Η ΣΦΑΓΗ ΤΩΝ ΑΜΝΩΝ
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 2002 – 2003 ΣΕ 11 ΒΙΝΤΕΟΠΡΟΒΟΛΕΣ
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2002 – ΙΟΥΝΙΟΣ 2003
Η Πόπη Κρούσκα επισκέπτεται τα κέντρα υποδοχής και φιλοξενίας προσφύγων των «Γιατρών του Κόσμου». Προσπαθεί να τους γνωρίσει, να μιλήσει μαζί τους, να τους παρακολουθήσει την ώρα που συντάσσουν το γράμμα της καρδιάς στους οικείους τους, στο μακρινό τόπο. Άνθρωποι φοβισμένοι που δύσκολα επικοινωνούν, απελπισμένοι.
Οι ελπίδες που έχουν, να φτάσει η σκέψη και τα αισθήματα πίσω στον τόπο τους είναι όσες και του ναυαγού που κλείνει τα σημειώματα των αισθημάτων του σ’ ένα μπουκάλι.
ΜΑΡΤΙΟΣ ΚΑΙ ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2003
Η Κρούσκα βιντεογραφεί τις βραδινές ειδήσεις, τις εικόνες που θα γίνουν τα ντοκουμέντα της ιστορίας του πολιτισμού μας στις αρχές της τρίτης χιλιετίας. Οι βόμβες πέφτουν σα χρυσή βροχή στο Ιράκ. Λίγες ώρες αργότερα, κάποιοι θα ξεκινούν για μία ατέλειωτη πορεία προς το πουθενά, άλλοι θα θρηνούν τα παιδιά τους, οι ιμάμηδες θα προσεύχονται για ιερό πόλεμο. Κάποιος θα σφάζει έναν άνθρωπο που βλέπει για πρώτη φορά.
ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2003
Μεγάλη Πέμπτη. Ο γείτονας σφάζει τα Πασχαλινά αρνιά. Η Κρούσκα παρακολουθεί και καταγράφει τη σφαγή. Στο δικό μας πολιτισμό ο αμνός, σύμβολο θυσίας, σφαγιάζεται για να ολοκληρωθεί η θυσία και να ξεκινήσει η μεγάλη γιορτή.
Οι συνειρμοί είναι αναπόφευκτοι. Η σφαγή του αμνού, κοινό πολιτιστικό αγαθό, απαραίτητη τροφή και συστατικό μιας οικονομίας που δεν φοβάται το αίμα.
Η δουλειά της Πόπης Κρούσκα, παραμένει συνδεδεμένη με την πραγματικότητα του χρόνου μας. Είναι συνέχεια της «Σούπας» του 2002, μία σύνθεση εικονικής πραγματικότητας στο πιάτο του τηλεθεατή, όπου ο Πόλεμος στο Αφγανιστάν και οι διαφημίσεις γίνονται σώμα αδιαίρετο στο living room της τέρψης και της πέψης.
Ο χρόνος είναι κοινός. Στο τοπίο της μάχης που παίζεται στις οθόνες μας πρωταγωνιστούν τα ίδια αεροπλάνα και οι ίδιοι στόχοι: Κόλπος, Κόσοβο, Νέα Υόρκη, Αφγανιστάν, Ιράκ. Θήτες και θύματα, αθώοι που δεν επιστρέφουν στις πατρίδες τους, αθώοι που τις εγκαταλείπουν.
Η «Σφαγή των Αμνών», απόσπασμα μίας αφήγησης από τα θέατρα του πολέμου, οργανώνει έναν άμεσο διάλογο με ένα σύγχρονο ζήτημα, γραμμένο στη γλώσσα του χρόνου μας. Στατικές εικόνες θανάτου, ταχύτατες αστραπές, πόδια που κινούνται ρυθμικά, θρήνοι και σφαγές, έχουν αποδέκτη την Pieta του καιρού μας που το βλέμμα της δεν χωρά τη σφαγή του αμνού, ιδιοκτησία του γείτονα και του κόσμου.
Το έργο της Κρούσκα, πολιτικό και ανθρώπινο συντάσσεται στο διάλογο των σύγχρονων καλλιτεχνών που αισθάνονται την ευθύνη του πολιτισμού του χρόνου μας.
Τριάντα χρόνια από το δυναμικό σώμα των καλλιτεχνών και της κραυγής τους για τα δεινά της επταετούς δικτατορίας η αρχή της νέας χιλιετίας βρίσκει και πάλι μερικούς Έλληνες καλλιτέχνες στις επάλξεις με συνείδηση ζώσα και ενίοτε ενοχική.
Μαρία Μαραγκού
|